Ένα κοινωνικό πρόβλημα μέσα από τον χαρακτήρα του Τζόνι

Λατρεύω τα “Εγκλήματα”.

Είναι ό,τι καλύτερο έχει παίξει σε αυτό το “χαζοκούτι”, στην Ελλάδα.

Με πανέξυπνο τρόπο, η “μαύρη” αυτή κωμωδία αναδεικνύει νοοτροπίες που επικρατούσαν τη δεκαετία του 1990 στη χώρα μας, οι οποίες νοοτροπίες, όμως, δεν έχουν εκλείψει. Μεταξύ άλλων αποτυπώνει τις απόψεις της πλειοψηφίας για τους by-sexual, μέσα από τον χαρακτήρα του Μιχαλάκη, το πώς θεωρείται χαζός ένας αγαθός άνθρωπος, μέσα από τον χαρακτήρα του Αχιλλέα, την αλλαγή ζωής μίας πόρνης, μέσα από τον χαρακτήρα της Κορίνας. Αντικατοπτρίζει το πόσο γρήγορα ένας άνθρωπος αλλάζει προς το κακό για να απονείμει δικαιοσύνη στον εαυτό του, μέσα από τον χαρακτήρα της Σωσώς, αντικατοπτρίζει την πονηριά (όπως συμβαίνει και με τον χαρακτήρα του μπαρμπα-Αριστείδη) και τον εύκολο τρόπο σε όλη την πορεία των πρωταγωνιστών.

Ποτέ δεν υπήρξα φαν της τηλεόρασης γενικότερα, ωστόσο τα Εγκλήματα (όπως και το Ράδιο Αρβύλα), αν και μικρός σε ηλικία, αποτέλεσαν ένα από τα λίγα τηλεοπτικά προγράμματα που με έκαναν να περιμένω με αγωνία και χαρά το επόμενο επεισόδιο.

Αν έπρεπε να σταθώ περισσότερο στην ιστορία κάποιου εκ των χαρακτήρων, θα διάλεγα τον Τζόνι, τον οποίο υποδυόταν ο συμπαθέστατος Βασίλης Χαραλαμπόπουλος. Και θα εξηγήσω γιατί: διότι αντανακλά την “εύκολη οδό”, μια φράση που έχουμε χρησιμοποιήσει και σε άλλα άρθρα του μπλογκ. Ο Τζόνι ουσιαστικά αντικατοπτρίζει τη λεγόμενη από πολλούς γενιά σε του ΠΑΣΟΚ, ή του δικομματισμού, η οποία έβαλε “στο πετσί” της τη λαμογιά και την κατάχρηση ξένων πόρων.

Δυστυχώς, όπως είδαμε και στο άρθρο για την απάτη στη Μάνδρα, η νοοτροπία αυτή δεν εκλείπει προς το παρόν στη χώρα, όταν έχει πραγματικά εκλείψει σε ανεπτυγμένες δυτικές κοινωνίες, χάρη σε πολύ αυστηρή νομοθεσία και την κοινωνική εξέλιξη. Στα Βαλκάνια κάτι πάει στραβά, θα το λέμε μέχρι κάτι να αλλάξει, και ας γινόμαστε γραφικοί.

Εν ολίγοις, ο Τζόνι, ένας wanna be πολύ κουλ και άνετος τύπος, χαρακτηριστικό δείγμα νεοέλληνα των ’90s, σπουδάζει στο εξωτερικό με τα χρήματα που του στέλνει, δουλεύοντας σκληρά, η μητέρα του. Ο ίδιος επιλέγει να μη δουλεύει. Όταν αποφασίζει να γυρίσει στην Ελλάδα εκμεταλλεύεται την καλοσύνη του Αχιλλέα και μένει μόνιμα σπίτι του, όπως και η Αγγλίδα κοπέλα του στη συνέχεια. Σαν να μη έφθανε αυτό, προμηθεύει τον μπάρμπα-Αριστείδη με ότι του ζητήσει, με αντάλλαγμα φυσικά τα χρήματα, ενώ δεν διστάζει να παντρέψει τη μάνα του με τον Αριστείδη, προκειμένου να κληρονομήσουν την περιουσία του. Μεταξύ άλλων, ο μπάρμπα-Αριστειδης του αγοράζει και αμάξι.

Όταν παρουσιάζονται δύσκολες καταστάσεις, προθυμοποιείται να βοηθήσει αλλά πάντα με αντάλλαγμα. Παραδείγματος χάρη, όταν βοηθά τη Φλώρα να κοροϊδέψει το σύζυγό της για την εγκυμοσύνη, ζητά πολλά χρήματα. Επίσης, δε διστάζει να πλουτίσει από τον θάνατο των άλλων. Όταν όλοι νομίζουν πως ο Αλέκος και η Κορίνα έχουν πνίγει στη Σύρο, δε διστάζει να πει ψέματα πως του χρωστούσαν 500.000 έκαστος, προκειμένου να αποσπάσει και άλλα χρήματα. Το ίδιο και στον θάνατο του Φωτάρα, όταν λέει ψέματα πως πριν πεθάνει του άφησε κάποια στρέμματα.

Όπως και για τους υπόλοιπους χαρακτήρες της σειράς, το τέλος του Τζόνι είναι τραγικό. Αφού έχει δολοφονήσει άθελά του τον Μιχαλάκη, επιλέγει να αυτοκτονήσει υπό την απειλή του όπλου, μη μπορώντας να αντέξει τις τύψεις.

Εγκλήματα, μια καταπληκτική σειρά πραγματικά βγαλμένη από τη ζωή, ειδικά την τότε εποχή στην Ελλάδα. Ελπίζουμε κάποτε να υπάρξει κάτι αντάξιο στην ελληνική τηλεόραση.

Η συγγραφή του σεναρίου της σειράς έγινε από τον Λευτέρη Παπαπέτρου, η σκηνοθεσία από τους Αντώνη Αγγελόπουλο, Αντώνη Τέμπο και Μαρίνα Λεοντάρη, ενώ η παραγωγή αρχικά από τον Νίκο Βεργέτη και έπειτα από την Ena Productions. Πρωταγωνιστές της σειράς είναι οι Κώστας Κόκλας, Καίτη Κωνσταντίνου, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Υρώ Μανέ, Μαρία Καβογιάννη, Αθηνόδωρος Προύσαλης, Σταύρος Νικολαΐδης, Σούλα Αθανασιάδου, Φωτεινή Μπαξεβάνη και Βασίλης Χαραλαμπόπουλος. Ο πρώτος κύκλος έκανε πρεμιέρα στις 5 Οκτωβρίου 1998 και ολοκληρώθηκε σε 32 επεισόδια στις 8 Ιουνίου 1999. Ο δεύτερος κύκλος ξεκίνησε στις 5 Οκτωβρίου 1999 και ολοκληρώθηκε σε 34 επεισόδια στις 13 Ιουνίου 2000.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s